Opsætning af ESP32 til Arduino IDE & Platform IO IDE
0 kommentarer

ARDUINO IDE VS. PLATTFORM IO

Arduino är en öppen källkodsplattform där du enkelt och snabbt kan programmera mikrokontroller . Inklusive Arduinos egna brädor Arduino Nano , Arduino Uno och Arduino Mega mm.
Du kan även programmera 3:e parts boards från till exempel märkena Adafruit , ATtiny och Espressif ESP32 etc. Arduino IDE erbjuder ett enkelt och enkelt gränssnitt som passar nybörjare men även experter som inte behöver alla möjliga funktioner.

Platform IO anses vara ett fantastiskt alternativ till Arduino IDE, det är en tillägg man kan ladda ner för Visual Studio Code, där 34 olika kort stöds, inklusive ESP.
Samtidigt stöds även många ramverk, här t ex Arduino, men även det officiella ESP-ramverket. Fördelarna med att programmera med Platform IO är helt klart den inbyggda debuggern och inte minst code-compilation (intelligent kodkomplettering).
Arduino IDE har ingen code-compilation, vilket gör kodningsprocessen lite svårare då allt måste matas in manuellt och samtidigt utan fel.

ARDUINO IDE INSTALLATIONSGUIDE

Följande guide visar installationsguiden för Arduino IDE, längre ner på sidan kommer även en guide för installation av Visual Studio Code och Platform IO IDE.

STEG 1

För att använda Arduino IDE måste den först laddas ner på Arduino.cc. Det är möjligt att få Arduino IDE för Windows, Linux och Mac OS X.
Presslänken är: Programvara | Arduino

STEG 2

Installera nu Arduino IDE på din enhet. Se gärna videon nedan. När Arduino IDE är installerad öppnas programmet.

STEG 3

Ibland kan inte Windows känna igen ESP32-kortet , som på bilden nedan är kortet inte registrerat under COM. En drivrutin måste därför laddas ner och installeras. https://www.silabs.com/developers/usb-to-uart-bridge-vcp-drivers , välj bara x64 i mappen. Efter installationen bör din dator vara synlig som en COM-port.

STEG 4

Nu kan datorn registrera ESP32-kortet . Du måste nu i Arduino IDE gå till: Arkiv -> Egenskaper -> Ytterligare Manager URLS . Följande två länkar infogas här:

https://dl.espressif.com/dl/package_esp32_index.json, http://arduino.esp8266.com/stable/package_esp8266com_index.json

Tryck sedan på OK och OK igen.

STEG 5

För att välja ESP32-kortet , se först till att du har anslutit det till datorn. Välj sedan Verktyg -> Board ->ESP32 Arduino -> ESP32 Wover Module, i fliken högst upp.

Nu är Arduino IDE inställd så att du kan programmera ESP:n med Arduino-kod.

STEG 6

Koden kan byggas genom att trycka på den lilla bocken i det övre vänstra hörnet och laddas upp på tavlan genom att trycka på pilen precis till höger om.

Låt oss testa det med koden nedan:

Flash-kod:

Vi använder GPIO 2 på ESP32-kortet då det är anslutet till en av lysdioderna som sitter på själva kortet.

 void setup (){
 // lägg din inställningskod här, för att köra en gång: 
pinMode ( 2 , OUTPUT );
 }
 void loop (){
 // lägg din huvuseod här, för att köra upprepade gånger:
 digitalWrite ( 2 , HÖG );
 fördröjning ( 100 );
 digitalWrite ( 2 , LÅG ); 
fördröjning ( 100 );

 } 

 

 

EXTERNA BIBLIOTEK I ARDUINO IDE

I Arduino IDE-applikationen är det möjligt att använda tusentals bra bibliotek som redan har skrivits. Så dina projekt blir enklare och mer hanterbara. Biblioteken finns under: Verktyg -> Hantera bibliotek...

Du kommer att erbjudas fönstret nedan där du kan söka efter ditt önskade bibliotek. Här har jag sökt efter bibliotek för DHT11 Temperatur- och luftfuktighetssensorn som finns att köpa på ebits.se.

VSCODE & PLATFORM IO INSTALLATIONSGUIDE

För att programmera Arduino och liknande produkter med Platform IO används Visual Studio Code. Det är ett fantastiskt verktyg som kan användas för att programmera många olika språk, från HTML, CSS och Javascript som används i webbutveckling till Python, C och C++ som används i inbäddad hårdvara osv.

STEG 1

För att använda Visual Studio Code och Platform IO måste Visual Studio Code (vscode) först laddas ner från deras webbplats. Det är möjligt att få Vscode för Windows, Linux och Mac OS X. Tryck på länken här: Visual Studio Code - Code Editing. Omdefinierad

STEG 2

Installera sedan vscode på din dator. När installationen är klar, öppna vscode. Se vid behov videon nedan som går igenom hela installationen av vscode och Platform IO. Eller följ guiden nedan.

STEG 3

Nu måste Platform IO installeras för vscode det är ett slags tillägg eller tillägg. Det är därför vi måste gå in under tillägg som finns i verktygsfältet till vänster. Tryck på denna och sök sedan på plattform io. Välj sedan Platform IO IDE och tryck på Installera.

STEG 4

När Platform IO IDE är installerad ber vscode om att starta om vscode-applikationen, tryck på OK .

STEG 5

För att skapa ett Arduino-projekt med Platform IO IDE, välj utomjordingslogotypen som finns i verktygsfältet till vänster. Precis under förlängningarna. Tryck sedan på Öppna , varefter en flik som heter PIO Home dyker upp. Här trycker du sedan på Nytt projekt .

STEG 6

Projektguiden nedan dyker nu upp. Här ska du fylla i tre uppgifter: Namn på projektet , sedan tavlan du vill programmera på . Här kan du söka efter ESP och hitta följande. Till sist väljer du vilket ramverk du vill arbeta i. Till exempel kan du med ESP32-kortet använda Arduino eller ditt eget ramverk. Välj Arduino

Tryck sedan på Slutför och du kommer att bli tillfrågad om följande, låt oss ta ett blinkande exempel.

STEG 7

Koden kan byggas genom att trycka på den lilla bocken i det vänstra hörnet och laddas upp på tavlan genom att trycka på pilen precis till höger om.

Flash-kod:

Vi använder GPIO 2, på ESP32-kortet eftersom det är anslutet till en av lysdioderna på kortet.

 #inkludera <arduino.h>
void
setup (){ // lägg din inställningskod här, för att köra en gång: pinMode ( 2 , OUTPUT ); } void loop (){ // lägg din huvuseod här, för att köra upprepade gånger: digitalWrite ( 2 , HÖG ); fördröjning ( 100 ); digitalWrite ( 2 , LÅG ); fördröjning ( 100 ); }

EXTERNA BIBLIOTEK PÅ PLATTFORM IO

Att arbeta med externa bibliotek i Platform IO är ganska enkelt och intuitivt när du väl får kläm på det. När ett bibliotek ska ingå i ditt projekt klickar du på platformio.ini till vänster om där du skriver din källkod. Inuti ini.filen, lägg bara till lib_deps = och de bibliotek du vill använda i ditt projekt. Det smarta är att när du såg byggprogrammet kommer Platform IO själv att ladda ner de nödvändiga biblioteken och biblioteken de själva är beroende av.

På bilden nedan har jag lagt till DHT11 temperatur- och luftfuktighetssensor som finns att köpa på ebit. För att se processen mer i detalj skulle jag rekommendera att titta på videon länkad längre upp från Andreas Spiess.

Skriv en kommentar!

Relevanta produkter

TS101 digital loddekolbeTS101 digital loddekolbe i hånd
TS101 digital Lödpenna med USB C-försörjning
Erbjudande prisFrån 1 119 kr
14 i lager
TS80P USB-C Loddekolbe kitTS80P Loddekolbe
TS80P USB-C mini Lödpenna sats
Erbjudande prisFrån 1 279 kr
2 i lager
bruge Loddekolbe Renser til at rengøre loddekolbespidsenLoddekolbe Renser
Lyxigt rengöringsmedel för lödkolv
Erbjudande pris143 kr
8 i lager